Ah şu bizim “İnteraktif Türkler”…


CNNTurk.com – 30.11.2009 10:56:44

Türkiye interaktif pazarlama sektörünün ilk dijital ajansı adinteractive, İnteraktif Türkler projesi ile Türk internet kullanıcısının davranış alışkanlıklarına ışık tutmaya devam ediyor. Sektörün hem ajans hem de müşteri tarafını bilgilendirmeyi amaçlayan İnteraktif Türkler, konu üzerinde şu ana kadar gerçekleştirilen en büyük ve kapsamlı araştırma olma özelliğini koruyor.

adinteractive’in Kurucusu ve Başkanı Köksal Abdurrahmanoğlu bu araştırmayı değerlendirirken Türk internet kullanıcısının davranış alışkanlıklarına ışık tutmaya devam ediyoruz diyor. Konuyla ilgili açıklamasını şöyle sürdürüyor: “Artık firmalar büyük paralar verip büyük mecralarla pazarlama yapmak istemiyor. Yaratıcı ve geri dönüşü olan, ölçülebilir ekonomik ama etkili yatırımlar şu anda daha çok tercih ediliyor. Markalarımız her interaktif projede müşterilerinin demografik yapısı, satın alma eğilimleri ve alışkanlıkları gibi konularda da fikir sahibi olabiliyorlar. Kayıt altına aldıkları sadık müşterilerine de çok daha cazip öneri ve kampanyalarla ulaşabilen markalar online ortamda kendi iletişim mecralarına sahip olmanın ve müşterilerine anında ve direk ulaşmanın keyfini yaşıyorlar. Müşterilerine hiç olmadıkları kadar yakınlaştığını hisseden markalar pazarlama projelerini giderek daha ucuz ve daha verimli bir alan olan dijital tarafa kaydırmaya başladı. Geleneksel pazarlamanın pastadaki payı azalırken dijital ve interaktif projelerin sayısı katlanarak artıyor. Krizde bu mecraya yatırım yapan markalar hem krizden daha az etkileniyor hem de rakipleri karşısında büyük rekabet avantajı sağlıyor.”

2009’da form değiştirerek ödüllü bir anket aracılığıyla bilgi toplayan araştırmanın web sitesini tamamlayan ve yayına alan adinteractive, www.interaktifturkler.com adresinden 2009 yılı raporunun sonuçlarını 1948 kişinin katılımı ile açıkladı. İşte İnteraktif Türkler’de bir yılın ardından araştırma sonuçları…  

Araştırmaya göre ankete katılan kişilerin %75,4’ünü ağırlık olarak 18-35 yaş aralığında olduğu gözlemlenirken;

  • 0-18     %2,2

  • 18-35   %75,4

  • 35-55   %20,5

  • 55+      %1,7

şeklinde sıralanıyor.

Katılımcı iller Türkiye’nin dört bir yanına dağılmış bir görüntü çizerken, en yüksek katılım %74 ile İstanbul’a ait. Toplam 48 ilden katılım alan araştırmaya göre diğer öne çıkan illere dair katılım oranları;

  • Ankara     %6,6

  • İzmir        %5,9

  • Eskişehir  %4,2

  • Bursa        %3,2

  • Adana       %1,1

şeklinde sıralanıyor. 

Araştırmaya göre katılımcıların %67’si üniversite düzeyindeyken, diğer eğitim oranları ise;

  • İlkokul:      %2

  • Lise:            %18,9

  • Üniversite: %67

  • Y.Lisans:    %11,7

olarak beliriyor.

İnteraktif Türkler anket araştırması sonuçlarına göre katılımcıların %51’i bekârken %49’u evli olarak görülüyor. Çocuk sahipliği bilgilerine baktığımızda ise, 2 ya da daha az sayıda çocuğa sahip katılımcılar %56 oranında görünüyor.

 

Ev en çok tercih edilen nokta

Katılımcıların %43’ü kadın %57’si ise erkeklerden oluştuğu ankette,  internete erişimin en yoğun olduğu nokta olarak %49,2 ile ev ilk sırada yer alıyor. Bunu, yüzde 32 ile ofis ve yüzde 17,8 ile internet kafeler izliyor.

Katılımcıların interneti hangi amaçlarla kullandığına bakıldığında ise e-posta, IM ve oyun ön plana çıkıyor.

  • %83,9 olan e-posta kullananların %50’si sürekli, %12,4’ü sabah ve %9’u da akşam saatlerinde daha yoğun olarak bu hizmetten yararlanıyor.

  • %91,3 olan Chat/Sohbet amaçlı internet kullananların %48’i fırsat buldukça, %20’si akşam, %16,6’sı ise sürekli olarak bu hizmetten yararlanıyor.

  • %57,9 olan sosyal topluluk siteleri kullanıcılarının %40,3 öğlen, %17,3 oranında ise akşam ziyaret ediyorlar.

  • %47,3 oranında iş amaçlı interneti kullanan katılımcıların büyük bir kısmı (%94) sürekli olarak internetten bu amaçla yararlanıyor.

  • Bilgi/Haber alma amacıyla internet kullananların %35,9’u sürekli, %29,7’si fırsat buldukça, %19,7’si ise sabah saatlerinde bu amaçla internetten yararlanıyor.

  • %67 oranında oyun ve eğlence amacıyla internette bulunanların %49,7’si fırsat buldukça, %20,9’u ise akşam saatlerinde bu amaçla internetten yararlanıyor.

  • İnterneti %9,2 oranında arkadaşlık amaçlı kullanan katılımcıların bu sitelerden %40 oranında akşam, %53,6 oranında ise sürekli olarak kullanıyor

  • %45,7 olan ders/ödev amaçlı internet kullanımı %44,2 oranında akşam, %37,3 oranında ise gün içinde sürekli olarak gerçekleştiriyor

  • İnterneti %53 oranında müzik dinleme ve indirme amaçlı kullananların %49,4’ü sürekli, %23,3’ü ise akşam saatlerinde bu hizmetten yararlanıyor

  • İnterneti film izlemek ve indirmek amaçlı kullanan %48’lik oranın %50,4’ü fırsat buldukça, %32,5’i akşam, %14,5’i ise sürekli olarak interneti kullanıyor

  • %35 oranında bankacılık işlemlerini internette gerçekleştirenlerin %37,6’sı sürekli, %21,9’u sabah, %16,4’ü ise öğlen saatlerinde interneti bu amaçla kullanıyor

  • Kamu hizmetleri işlemlerini internet üzerinden gerçekleştiren %18.4’lük oranın %40,8’i sürekli, %30,2’si ise sabahları interneti bu amaçla kullanıyor.

  • %12,7 olan blog kullanıcılarının %46,7’si fırsat buldukça, %24,5’i akşam, %12’si ise öğlen saatlerinde interneti bu amaçla kullanıyor

  • %18,8 olan forum kullanıcılarının %54,3’ü fırsat buldukça, %16,9’u ise sürekli olarak interneti bu amaçla kullanıyor

  • İnterneti ticaret amaçlı kullananların %9,3 oranın  %70’si sürekli olarak, %18,7’si ise fırsat buldukça bu hizmetten yararlanmaktadır.

  • %33,4 olan İnternet üzerinden alışveriş oranının %62,6’sı sürekli, %13,5’i akşamları interneti bu amaçla kullanmaktadır.

Ankete katılan kullanıcıların arama motorları dışında en sık ziyaret ettiği 5 adrese bakıldığında ise Facebook birinci gelirken bunu, Hürriyet, Hotmail, Milliyet ve Gmail takip ediyor. Ankete katılanların yüzde 49.5’i her gün ortalama 5 saatin üzerinde internette vakit geçiriyorken, yüzde 25.1’i her hafta 50 saatin üzerinde online oluyor. 

Araştırmada reklam içerikli e-mail tıklanma oranlarına bakıldığında, en son gün içinde bir reklam içerikli e-mail’e tıklayanların %36, son birkaç gün içinde tıklayanların ise %24,5 oranında olduğu görülüyor. İlginç bir detay ise banner’ı tıklamaya sevk eden nedenlerin başında  %81,9 oranla fayda/fonksiyon vaadi gelirken, hediye %67,8 ile üçüncü sırada görünüyor.

 

Mobil mecra yükselişte

Araştırmaya katılanların %98,5’i cep telefonu sahibiyken, %1,5’i cep telefonu kullanmadığı ortaya çıkıyor. Cep telefonuyla internete düzenli olarak girenlerin oranı %41, lokasyon bazlı uygulamaları kullananlar ise %23 olarak görülüyor.

Cep telefonu sahibi olan kullanıcıların cihazları;

  • GPRS:                         %67,5

  • WiFi:                           %21

  • GPS:                            %25,5

  • 3G:                               %29,5

  • Bluetooth:                  %79,5

  • MMS:                          %76,5

  • Uygulama Yükleme:%53,5

  • Bilmiyorum:               %7,5

teknolojilerini destekliyor.

Ankete katılan kullanıcıların %49,5’i cep telefonlarına gelen indirim/promosyon mesajlarını faydalı bulurken, toplamda kullanıcıların %71,5’i istediği markalardan cep telefonlarına promosyon/indirim mesajları gelmesinin kendisine yardımcı olduğunu düşünüyor. Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar kendilerine atılan SMS’lerde %44 oranla promosyon ve indirimlerin duyurulmasını isterken, %35,5’i hediye vaat eden yarışmalardan haberdar olmak istiyor. %15,5’lik bir kesim ise marka hakkındaki haberleri cep telefonuna gönderilecek SMS’ler aracılığı ile almak istiyorlar.

Ankete katılan kullanıcıların “Cep telefonunuza hangi sıklıkla müzik (şarkı, melodi), resim (duvar kağıdı), oyun ya da uygulama indirirsiniz?” sorusuna verdikleri cevaplar ise;

  • Sıklıkla                         %12

  • Nadiren                       %35,5

  • Mecbur kaldığımda  %13,5

  • Asla                               %39

şeklinde sıralanıyor.

Araştırma sonunda ankete katılan kullanıcıların cep telefonlarının konuşma dışında kullandıkları fonksiyonlar; 

  • SMS Gönderimi            %92,5

  • MMS Gönderimi          %33

  • Fotoğraf Çekimi           %77,5

  • Video Çekimi                %49

  • İnternete Bağlanma   %41,5

  • Oyun Oynama              %36

  • Radyo Dinleme             %44,5

  • GPS Navigasyon           %14

  • Uygulamalar                 %48,5

şeklinde sıralanıyor.

 

Yeni mecra: İnteraktif Televizyon

Ankete katılanlar arasında Digiturk ya da Dsmart kullanımı %37,5 oranında evet, %62,5 oranında ise hayır olarak sıralanıyor. ITV sahibi katılımcıların %98’i ev kullanıcısı iken %2’si iş yerinde İnteraktif TV kullanıyorlar.

Araştırma sonuçlarına göre en çok izlenen yayınlar ise;

  • Ulusal Kanallar          %73,5

  • Haber Kanalları         %58,5

  • Film–Dizi Kanalları   %47,5

  • Spor Kanalları             %24

  • Çocuk Kanalları           %9

  • Yaşam Kanalları         %15

  • Yerel Kanallar             %2

  • Belgesel Kanalları      %47,5

  • Müzik Kanalları         %30

  • İnteraktif Kanallar    %1

  • Radyolar                      %9

şeklinde listeleniyor.

Televizyonda genelde kimin istediği kanal açık olur? sorusuna katılımcıların %68 oranı “benim” cevabını verirken %14’ü “eşimin” cevabını veriyor.  Araştırmaya katılan kullanıcıların %33’ü TV’yi tek başına izlerken, %31’i ise ailecek izliyor. ITV en çok 21:00-24:00 saatleri arasında izlenirken kullanıcıların %62,5’i daha önce yayın üstü bir “red button” uygulamasına katılmış.

adinteractive’in Türk internet kullanıcısının davranış alışkanlıkları ve profiline ışık tuttuğu araştırması İnteraktif Türkler, 2007 yılından beri sektöre çok önemli bazı veri ve istatistikler sağlıyor. Sektörün hem ajans hem de müşteri tarafını bilgilendirmeyi amaçlayan İnteraktif Türkler, konu üzerinde şu ana kadar gerçekleştirilen en büyük ve kapsamlı araştırma olma özelliğini koruyor. 630 binden fazla katılımcı ve 30’dan fazla kampanyanın verileri ışığında gerçekleştirilen araştırmanın sonuçları geçtiğimiz dönemde geniş bir rapor olarak sunulmuştu.

Sektörde marka ve ajanslara geniş bir başvuru kaynağı sunan İnteraktif Türkler, 2009 raporunu tamamen dijital bir anket yardımıyla şekillendirdi. Bu ankete katılanlar hem Türk internet kullanıcısının davranışlarına ışık tuttu, hem de hediye kazanma şansı yakaladı. Ankete katılanlar arasından talihli bir çifte Mövenpick Otel’de iki gece konaklamanın yanında, çeşitli Su Ada mekânlarında akşam yemeği gibi birçok ödül verildi. www.interaktifturkler.com adresine girerek, araştırma ile ilgili kapsamlı bilgiye ulaşmak mümkün.


About this entry